5.6.2020

Tässä se nyt on: Maailman ensimmäinen päästötön kirjastoauto Lieke

Teemu Hiltunen ja kirjastoauto Lieke

Suomen ja koko maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen kirjastoauto Lieke esiteltiin tänään maailman ympäristöpäivänä turkulaisille. Ratissa on JHL:läinen erikoiskirjastovirkailija Teemu Hiltunen, jonka ideasta koko hanke sai alkunsa.

Ajatus sähkölla toimivasta kirjastoautosta välähti JHL:läisen kirjastoautonkuljettajan Teemu Hiltusen mieleen vuonna 2015. Hän luki ajoneuvotekniikkaa käsitteleviä verkkojuttuja ja bongasi sähkökuorma-autoista kertovan artikkelin.

– Aloin miettiä, eikö kirjastoautoa sähkömoottorilla voisi rakentaa myös linja-auton alustalle.

Kiinnostus autoihin ja moottoreihin juonsi siitä, että ennen kirjastoalalle päätymistään Hiltunen oli opiskellut ajoneuvomekaanikoksi ja työskennellyt vuoden ajan linja-autonkuljettajana Turussa. Sen jälkeen hän jatkoi opintoja auto- ja kuljetustekniikan insinööriksi.

– Markkinoin ideaa kollegoilleni, mutta vastaanotto oli epäilevä. Sitä pidettiin liian kalliina ja epävarmana, hän muistelee työkavereiden suhtautumista.

Lue lisää: Maailman ensimmäinen sähkökirjastoauto aloittaa Turussa:Menopeli on JHL:läisen Teemu Hiltusen unelmien ja uurastuksen tulos

Monta mutkaa matkassa

Hiltunen ei lannistunut vaan otti yhteyttä kotimaisiin ja ulkomaisiin autovalmistajiin.

– Volvolta vastattiin, että he eivät toimita pelkkää alustaa, vaan koko auton. Kotimainen Kiitokori ei taas uskaltautunut mukaan näin riskialttiiseen hommaan. Asia jäi joksikin aikaa.

Mutta sitten alkoi tapahtua: Vuonna 2016 ensimmäiset pikaladattavat sähköbussit aloittivat Turun kaupunkiliikenteessä. Samoihin aikoihin kaupunki linjasi tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2029 mennessä.

Sen seurauksena muutkin innostuivat sähkökäyttöisestä kirjastoautosta, ja sen hankintamäärärahaa nostettiin. Senkin jälkeen oli mutkia matkassa, sillä autovalmistajien kilpailuttaminen osoittautui ennakoitua hankalammaksi.

Loppumetreillä iski korona, ja se hidasti auton käyttöönottoa.

– Loppumetreillä iski vielä korona. Se hidasti auton käyttöönottoa ja pääsyä liikenteeseen, harmittelee Hiltunen.

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt auto on tullattu, katsastettu, varustettu lainauslaitteilla ja kirjoilla ja valmina palvelemaan turkulaisia lainaajia.

Myös nimikilpailun tulos julkistettiin tänään maailman ympäristöpäivänä 5. kesäkuuta: Turun ja koko maailman ensimmäinen sähkökäyttöinen kirjastoauto on viralliselta nimeltään Lieke.

Voit seurata sähkökirjastoauton julkistamisjuhlaa Turun kaupunginkirjaston Facebookissa.

Liekkeen keksi Lönnrot

Päästöttömän sähkökirjastoauton käyttöönotto on tärkeä etappi kirjastoautojen historiassa. Turku on alan edelläkävijöitä, sillä Suomen ensimmäinen kirjastoauto, Fordin alustalle Nummelan koritehtaalla rakennettu Vanha Ykkönen, aloitti vuonna 1961 Suomen Turussa.

Myös auton nimeen Lieke liittyy kiinnostava tarina. Se valikoitui nimikilpailun perusteella, mutta ei suinkaan sattumalta.

Auton nimi Lieke juontaa vanhasta sähköä tarkoittaneesta elektrisiteetistä.

Vielä 1800-luvun alkupuolella sähköstä käytettiin sanaa elektrisiteetti. 1850-luvulta lähtien vierasperäisille sanoille pyrittiin löytämään suomenkielinen vastine, ja Elias Lönnrot ehdotti lainasanan tilalle liekettä.

Lääketieteen tohtorin Samuel Roosin ehdottama sähkö vei kuitenkin voiton ja vakiintui pikkuhiljaa käyttöön. Syynä lienee ollut se, että sana kuvastaa  paremmin sähkön sähähtävää luonnetta.

Kiinassa koottu, Suomessa suunniteltu

Turun kaupunki tilasi sähkökirjastoauton turkulaiselta Jeti Industries Ltd:ltä. Yritys on Niko Anderssonin perustama ja johtama, ja Lieke on sille merkittävä päänavaus sähköajoneuvomarkkinoille.

Lieke on valmistettu suomalaisesta teräksestä ja vanerista.

– Auton merkki on Jeti ja malli E12. Se on kokonaan suomalaista suunnittelua, mutta koottu alihankintana Kiinan Xianmenissa, hän kertoo.

Lieke on valmistettu pääosin suomalaisesta teräksestä ja vanerista. Myös valtaosa sen teknisistä komponenteista, kuten johtosarjat ja sähköjärjestelmät, on kotimaista tekoa.

Päästötön ja lähes äänetön

Koska käyttövoimana on sähkö, ei Lieke tupruta ilmaan hiilidioksidia eikä pienhiukkasia. Alhaisilla nopeuksilla se rullaa äänettömästi – siksi siinä on akustinen hälytysjärjestelmä, josta syntyy alle 20 kilometrin nopeuksissa moottorimainen ääni.

Muutenkin uusi kirjastoauto on melkoinen parannus entiseen verrattuna. Lieke on niin sanottu low entry-auto, eli sen etu- ja keskiovesta on vain askelman nousu lattiatasolle. Auton takaosa nousee kahden rapun verran, koska sen alla on portaaliakseli.

sähkökirjastoauto sisältä
Näin upealta Lieke näyttää sisältä. Niin auto kuin kirjastoautonkuljettaja Teemu Hiltunen ovat valmiita palvelemaan lainaajia.

Turun kahdessa vanhassa kirjastoautossa peräpää on ylempänä, ja rappuja on kolme. Lieke onkin selvä parannus esteettömyyttä ajatellen.

Työskentelymukavuutta lisää se, että autossa on wc. Vanhoista se puuttui, ja kuljettajien piti asioida huoltoasemien vessoissa kesken työpäivän.

– Jääkaappi ja mikroaaltouuni ovat ihan luksusta. Aiemmin on katsottu kateellisina muiden kaupunkien kirjastoautoja, jotka ovat olleet paljon paremmin varustettuja, sanoo Hiltunen.